Er jeres idé eller startup egnet til at søge støtte hos Mikrolegat?
Generelle vilkår og betingelser
Gældende for idéer uden CVR-nummer og startups med CVR-nummer
- Ansøger (medstifter 1) skal være minimum 18 år
- Ansøger (medstifter 1) og minimum halvdelen af det stiftende team skal være elev, studerende eller nyuddannet inden for de seneste 3 måneder.
- Alle elever og studerende i teamet skal være indskrevet på et fuldtidsstudie på en dansk uddannelsesinstitution (dvs. ikke blot et semester)
- Alle nyuddannede i teamet skal have været indskrevet på et fuldtidsstudie på en dansk uddannelsesinstitution (dvs. ikke blot et semester)
- Har I tidligere søgt og/eller modtaget et Mikrolegat med denne idé/startup, skal dette angives i ansøgningsformular.
Særlige vilkår og betingelser for ansøgere med CVR-nummer.
- Ansøger (medstifter 1) skal være medejer af virksomheden og stå på CVR-nummer
- Minimum 50 % ejerandel i startup skal tilhøre medstiftere som er elev, studerende eller nyuddannet inden for de seneste 3 måneder.
- CVR-nummer skal være oprettet til den virksomhed, der søges et legat til
- CVR-nummer skal være oprettet inden for de seneste 12 måneder
- Virksomheden/CVR-nummer må på ansøgningstidspunkt ikke have haft en omsætning på mere end 50.000 kr. i alt
Spørgeskema
- Alle i team svarer på spørgeskema om entreprenørielle kompetencer. Spørgeskema udsendes ca. 3 mdr. efter svar på ansøgning. Data indsamles med henblik på analyser af effekten af Mikrolegat.
- Ansøger (medstifter 1) svarer på vegne af team på spørgeskemaer om idéens/virksomhedens udvikling. Der udsendes 4 spørgeskemaer over 3 år
"Vi synes, at det var let og ligetil at skrive selve ansøgningen til vores Mikrolegat, og jeg vil anbefale alle start-up's at gøre det samme, hvis de står med en god idé!"
- Rasmus, co-founder af Grums
Grums modtog et Mikrolegat i 2016 og 2018
5 tips til din ansøgning
- Beskriv produktet og løsningen meget præcist, så der ikke kan opstå tvivl om, hvad jeres løsning er, eller hvilken værdi den tilfører brugere/kunder
- Skriv kort og præcist - sortér alt fyld og gentagelser fra
- Har I en forretningsplan, billeder, grafik etc., som I gerne vil vise komitéen, så upload det separat som en PDF
- Beskriv teamet med uddannelsesmæssig baggrund, samt hvilke kompetencer I besidder og bidrager med i teamet. Det er godt også at kunne vise, at man ved, hvilke kompetencer man mangler i teamet, og hvordan man har tænkt sig at sikre sig disse kompetencer både på kort sigt og lang sigt
- Tilføj gerne "letters of intent" eller endnu bedre tilføj et kort klip i jeres videopitch, hvor en ekspert, kunde eller samarbejdspartner udtaler sig om teamet, markedspotentialet og ideen
Forbered jer inden ansøgningsfrist
For at forberede jeres svar inden de skal tastes ind i Mikrolegats online ansøgningssystem, anbefaler vi, at I downloader de spørgsmål, I skal svare på i ansøgningen.
Download ansøgningsspørgsmål til Mikrolegat (pdf)
Download ansøgningsspørgsmål til Mikrolegat (word)
Download ansøgningsspørgsmål til Kickstart Mikrolegat (pdf)
Download ansøgningsspørgsmål til Kickstart Mikrolegat (word)
Mikrolegat ansøgningsproces
Læs her, hvordan ansøgningsprocessen foregår, og hvad en ansøgning består af.
1. Vilkår og betingelser
Som ansøger skal I læse og acceptere Mikrolegats vilkår og betingelser. Når I har accepteret de formelle vilkår og betingelser, ledes I videre til selve ansøgningen. I kan altid gemme det indtastede undervejs og vende tilbage til ansøgningen.
2. Oplysninger om team og startup
Efter I har accepteret vilkår og betingelser, skal I indtaste informationer om jeres idé/startup og jeres team.
Bemærk: Medstifter 1 er den primære ansøger og vil være jeres kontaktperson vedrørende Mikrolegat. Denne person i teamet skal være fuldtidsstuderende (eller færdiguddannet inden for 3 måneder efter ansøgningsfrist) og skal stå som medstifter på CVR-nummeret (hvis dette haves).
3. Budget
Udfyld hvilke poster I ønsker, Mikrolegatet skal støtte. Det er vigtigt, at støtten anvendes til aktiviteter, der flytter idéen eller virksomheden mærkbart nærmere markedet, vækst, jobskabelse etc. Dette punkt indgår som en del af evalueringen af ansøgningen.
Ved ansøgninger med et CVR-nummer skal de 25% medfinansiering også indgå i budgetformularen. Anvendelsen af medfinansieringen er ikke omfattet af Mikrolegats regler om, hvad Mikrolegatet må anvendes til.
4. Ansøgning
Her skal I besvare spørgsmål, som vi anvender til at vurdere jeres ansøgning.
- Bæredygtighed og evt. verdensmål
- Idé og forretningsmodel
- Marked og konkurrenter
- Hvad I allerede har opnået
- IP-rettigheder
- Team
- Næste skridt og anvendelse af Mikrolegatet
5. Videopitch
Jeres videopitch er en vigtig del af ansøgningen. Det er her, evalueringskomitéen har mulighed for at se, hvem teamet bag idéen er, og her I har mulighed for at vise en evt. tidlig prototype eller en illustrativ visning af jeres idé/produkt/service. Vi anbefaler, at alle i teamet er repræsenteret i videoen.
Videoen skal oprettes på YouTube, og linket skal vedhæftes i ansøgningen.
Videopitch må maksimum være 4 minutter.
Find vejledning til videopitch her
6. Indsend ansøgning
Når I kommer hertil, så find champagneglassene frem og husk at lykønske hinanden med, at I nu kan sætte kryds ved endnu en bedrift i jeres iværksætterrejse. Læn jer tilbage og afvent besked fra Mikrolegat.
7. Svar fra Mikrolegat og spørgeskema
I kan forvente at modtage svar på jeres ansøgning efter 4-6 uger. I vil modtage svar via mail. Det er Medstifter 1, der modtager mailen fra Mikrolegat.
Har I modtaget legatet, skal I underskrive legattilsagn og sende mail retur. Derefter har I 3 måneder til at bruge Mikrolegatet. Får I ikke tildelt legatet, kan I altid søge igen.
Alle startups, der søger et Mikrolegat, får svar og feedback fra evalueringskomitéen.
Vi opfordrer til at alle i teamet svarer på de spørgeskemaer der sendes fra Fonden for Entreprenørskab. Det gør vi fordi den viden vi får med jeres besvarelser er afgørende for, at vi kan forbedre vilkårene for unge iværksætterspirer som jer selv. Bemærk: Der udsendes 1 spørgeskema til alle i teamet ca. 3 mdr. efter I har fået svar fra os og vi sender yderligere 4 spørgeskemaer over 3 år til den primære ansøger (Medstifter 1) som på vegne af startup svarer på disse. Vi sætter stor pris på jeres hjælp.
Vejledning til undervisere og forretningsudviklere
Relevante værktøjer og inspiration til dig som vejleder Mikrolegatansøgere.
Med innovative løsninger skaber unge iværksætterspirer som jer grobund for at løse verdens allerstørste udfordringer, og unge startups spiller en vigtig rolle for, at vi når verdensmålene i 2030. Derfor har vi i Fonden for Entreprenørskab besluttet, at alle ansøgere i ansøgningen skal tage stilling til, om I arbejder med bæredygtighed i en eller anden form.
Det betyder dog ikke, at man skal arbejde med bæredygtighed eller verdensmålene for at modtage et Mikrolegat. Men overvej alligevel, hvilken betydning det kan have for jer, hvis I ikke gør.
Hvorfor beskæftige os med bæredygtighed?
- I 2015 vedtog verdens stats- og regeringsledere 17 ambitiøse verdensmål på vegne af FN, som giver retningen for, hvordan vi frem mod 2030 sikrer en udvikling, der socialt, økonomisk og miljømæssigt hænger bæredygtigt sammen. Og fra og med 2024 skal alle store virksomheder rapportere om deres arbejder med den bæredygtige omstilling herunder i deres værdikæde. I og med at afrapportering af hele værdikæden er i fokus hos de store virksomheder, betyder det, at også små og mellemstore virksomheder må forvente at blive mødt med krav om mere afrapportering til brug for andres virksomheders rapportering om deres værdikæde, selv om de ikke er omfattet af direktivet
- Det er desuden blevet et must, at virksomheder, der vil tiltrække investorer, har en veludviklet ESG-strategi. Både lokalt og globalt er en ESG-strategi og det at foretage due dilligence på ESG ikke længere nice to have men i mange tilfælde et afgørende element i at have en sund forretning på den lange bane.
Stil jer selv følgende tre spørgsmål (kilde: Dansk Erhverv):
1. Hvad ville der ske, hvis din virksomhed ikke var her?
- Det skal fremgå tydeligt ,hvorfor jeres team laver det, I gør, hvilken forskel vil jeres idé/startup gøre, og hvad ville der ske, hvis I ikke eksisterede? Når I besvarer følgende, skulle svaret gerne være mere end, at I skaber vækst og arbejdspladser - for det gør alle virksomheder
- Tænk over, hvilke reelle samfundsmæssige problemer jeres idé/startup løser. Vis derefter jeres kunder handlemuligheder, så de kan være med til at bidrage positivt til eller mindske deres negative påvirkning på verden. Her handler det altså ikke om, hvilke gode formål I støtter, hvis de køber jeres produkt eller service men om at finde frem til formålet med jeres forretning
- Hvis I vil arbejde med bæredygtighed i jeres virksomhed, så fokusér på at kunne dokumentere og forklare, at jeres produkt eller serviceydelse er en del af løsningen – og ikke problemet
2. Er jeres virksomhed attraktiv for den kommende generation af medarbejdere?
- 20% af verdens befolkning er mellem 13-25 år, dette udgør den største ungdomsgeneration i menneskehedens historie. Denne gruppe viser nogle klare præferencer, når det kommer til deres fremtidige arbejdsgiver
- Diversitet og mangfoldighed har f.eks. en stor betydning for denne generation og dem, der efterfølger dem. Både kvindelige og mandlige millennials ser på andelen af kvinder i ledelsen i en virksomhed, ser på muligheder for en familievenlig arbejdsplads og ser på fleksibilitet, når de skal vælge deres nye arbejdsgiver
- Startups kan have svært ved at matche store virksomheder, når det kommer til løn og personalegoder, men de kan sagtens konkurrere på parametre som mening og rummelighed. Og dét bør I udnytte
- Når jeres startup har fundet frem til formålet med jeres eksistens, bør næste skridt være at kommunikere det til de kommende og eksisterende medarbejdere
3. Har I overvejet verdensmålene i jeres produktudvikling?
- Udnyttelsen af verdensmålene i udviklingsfasen kan være med til at sikre et udefra-og-ind perspektiv på jeres idé/startup, jeres produkter og tjenester og sikring, at verdensmålene er en del af løsningen – og at vækstpotentialet derfor også er til stede i fremtiden.
- Mange virksomheder benytter tilbud fra andre virksomheder om at facilitere deres udvikling af nye produkter, tjenester og forretningsmodeller med udgangspunkt i de 17 verdensmål
- De fleste forløb er baseret på en identifikation af idéer, hvor den bedste kombination af verdensmålspotentiale og forretningspotentiale udvælges, konceptudvikles, og til sidst udvikles der prototyper og konkrete forretningsplaner. De gode forretningsidéer skal man altså have i forvejen, og markedsanalysen og business casen er stadig uundværlige analysemetoder.
SDG
SDG betyder “Sustainable Development Goals” og er den engelske betegnelse for FN’s verdensmål.
Verdensmålene består af 17 mål, der beskriver, hvordan vi skal sikre social og økonomisk retfærdighed og en bæredygtig fremtid. Ikke nok med at der er 17 mål, så er der yderligere 169 delmål og 232 indikatorer.
Læs mere her
ESG
ESG står for ’Environmental, Social og Governance’ og dækker over væsentlig information om en virksomhed indenfor miljø og klima, virksomhedens sociale/samfundsmæssige påvirkning og den generelle styring af virksomheden (governance). ESG-data er de ikke-finansielle data, som investorer og analytikere i stigende grad efterspørger, når de skal vurdere et selskabs evne til værdiskabelse og langsigtede vækstmuligheder.
Læs mere her
Net Zero
Net Zero betyder at reducere udledningen af drivhusgasser til så tæt på nul som muligt.
CSR
CSR er forkortelsen for ’Corporate Social Responsibility’. Begrebet dækker over virksomheders samfundsmæssige ansvar. CSR-initiativer er aktiviteter, som har til formål at skabe værdi for samfundet og virksomhedens interessenter. Initiativerne kan omhandle virksomhedens arbejde med medarbejdernes vilkår, sociale vilkår, økonomiske udfordringer, klima eller miljø.
Læs mere her
Cirkulær økonomi
Cirkulær økonomi er en økonomisk forretningsmodel baseret på bæredygtighed. I cirkulær økonomi befinder produkter og materialerne sig i et kontinuerligt kredsløb. Dette betyder, at produkter enten kan benyttes flere gange, eller at dens materialer kan anvendes i nye produkter.
Læs mere her
Økologisk fodaftryk
Økologisk fodaftryk er et udtryk for menneskets forbrug af naturressourcerne. Det økologiske fodaftryk kan udregnes for et produkt eller et samfund.
Greenwashing
Greenwashing kaldes også ’miljøpåstande’. Greenwashing er, når markedsføringen bruger flotte ord til at få produktet/servicen/virksomheden til at fremstå mere grøn eller bæredygtig, end den egentlig er, for at yde deres salg.
Bliv inspireret af andre ansøgere
Bliv inspireret af idéer og startups, der allerede har modtaget et Mikrolegat.
Mikrolegat støtter studerende i at gøre deres idéer til virkelighed
Læs mere om Mikrolegat og Kickstart Mikrolegat her